Aveo flytter til Sukkerhustoften: "Det vi troede ville tage fem år, tog kun halvandet"
D. 15. oktober flyttede den unge Aarhus-virksomhed, Aveo, fra et lejemål hos Byggeselskab Mogens de Linde til et andet – fra Ringgade Centret til Sukkerhustoften. Men faktisk bliver Aarhus Oliemølles gamle lagerbygning i Jægergårdsgade det fjerde lejemål hos Byggeselskab Mogens de Linde, som virksomheden skal finde sig på plads i. For på trods af pandemien har de unge iværksættere kun oplevet vækst siden virksomheden begyndte i 2014 – dengang en af de tre partnere, direktøren Samuel Glaes, stadig var studerende.
”Vi havde ikke forestillet os, at det ville gå så hurtigt,” fortæller Samuel Glaes om virksomheden, som nu har 50 medarbejdere, en fordobling på halvandet år, og derfor er nødt til at flytte igen. Det er ellers kun halvandet år siden, Aveo flyttede til Jens Baggesens Vej fra kontorhotellet Workspace Campen, som de var flyttet til fra Workspace Haslegården, hvor to unge gutter på 22 år i 2014 begyndte virksomheden, ErhvervsHjemmesider.
”Der er plads til 100 kollegaer i Sukkerhustoften, og det er også ambitionen,” siger Samuel Glaes – men med et glimt i øjet. For bag succesen ligger også ydmyghed, respekt og en ”jysk besindighed,” som Samuel Glaes siger.
Aveo laver hjemmesider, webshops og online markedsføring på fx Google og sociale medier, og virksomheden har mere en 3000 tilfredse kunder i bagagen. ”Man kommer faktisk ret langt for relativt få penge hos os,” fortæller Samuel Glaes, og han uddyber, at da han og Simon Børsting startede virksomheden, var ambitionen at tilbyde et ærligt produkt til nogle gennemsigtige priser uden ”mærkelige bindinger”.
”På den måde fik vi opgaverne ind, og kunderne var tilfredse, og så gik det slag i slag,” siger han.
I 2014 var Samuel Glaes ellers kun lige begyndt på sit studie, BA i økonomi og IT, og det var faktisk først i 2018, da han blev færdig med studiet, han begyndte at arbejde fuld tid i Aveo. Hans studiejob var altså iværksætteri, men ikke med store armbevægelser og langsigtede, fastlagte strategier.
”Vi har taget det, som det kom,” siger Samuel Glas om han og Simon Børstings samarbejde. ”Vi bruger først pengene, når vi har tjent dem.”
Mange af virksomhedens kunder var i begyndelsen også selv små virksomheder, og ved at informere undervejs i et sprog, som er til at forstå, fandt Aveo frem til en forretningsmodel, som passer til kunderne. ”Vores medarbejdere er eksperter i hvert deres felt og tager ansvar for opgaven uden at gemme sig bag fine fagudtryk. Så i virkeligheden er det jo vores medarbejdere, som er vores produkt,” siger Samuel Glaes og uddyber, at ”det er dem, der hjælper kunderne, så det gælder også om at holde fast på de gode medarbejdere.”
At holde fast på medarbejderne var derfor også en årsag til at valget faldt på Sukkerhustoften. Samuel Glaes er begejstret for stilen og personligheden i den gamle lagerbygning, og han bliver inspireret af stedets lange historie.
”Vi er jo en Aarhus-virksomhed, og jeg synes, det er fedt, at stedet har så lang en historie. De gamle stolper i lokalerne får nye funktioner, og vi bliver en del af bygningen,” fortæller han.
De gamle karakteristiske stolper i Sukkerhustoften var i gamle dage nødvendige for at holde gulvene i bygningen oppe. Der blev blandt andet opbevaret flere tons sesamfrø, som blev presset til olie på Aarhus Oliemølle nede på havnen. I dag får stolperne nye funktioner i den rumdeling, som er nødvendig i et moderne kontormiljø.
Det er ikke kun bygningens indretning og historien, som betyder noget for Samuel Glaes og Aveo. For når man har en ung medarbejderflok med en gennemsnitsalder på 28 år, betyder det også noget, at Sukkerhustoften ligger midt i Aarhus.
”Der er mulighed for at gå ud at få en øl sammen efter arbejde,” fortæller Samuel Glaes. ”Det skal også være sjovt at gå på arbejde, og det skal føles rigtigt,” siger han.
Og det er i det hele taget med følelserne, at de helt store beslutninger i Aveo er blevet taget.
”Hver gang vi har skulle tage en ny stor beslutning, har Simon og jeg kigget hinanden i øjnene, og spurgt hinanden, om vi tror på det. For vi gør det kun, når vi mener det og tror på det,” fortæller Samuel Glaes.
Den strategi har virket, for udover at have vokset ud af lokalerne for fjerde gang, har Aveo også fået både EU Entrepreneur prisen og Børsens Gazellepris.
Du kan læse mere om Aveo på www.aveo.dk