Ny "design-destination" har verdenspremiere på Kuglegården

Dato12. august 2021
Type
  • Lejernyt
Dato12. august 2021
Type
  • Lejernyt

B&B Italia, Maxalto, Azucena, Arclinea, Flos og Louis Poulsen repræsenterer hver især noget af det ypperste inden for møbler, interiør, køkkener og belysning. Det er navne, som for længst har sikret sig en plads i designhistorien, og nu begynder et nyt kapitel på Holmen i København, hvor kongerigets gamle flådebase udgør rammen om verdens første D Studio – en designoplevelse uden sidestykke og et innovativt bud på, hvordan seks stærke brands kan blive endnu stærkere sammen...

"Det starter faktisk med, at den daværende CEO for Design Holding, vores italienske moderselskab som også ejer Louis Poulsen og de andre brands, han står hernede i gården en dag og kigger op på den her bygning og siger så til den administrerende direktør for Louis Poulsen: 'Det er jo sådan en bygning, vi skal have fat i,'" fortæller Kim Puggaard, Managing Director for Flos Scandinavia.

Bygningen er Kuglegårdens nordre hovedfløj, hvor Kim Puggaard sidder på sit kontor på første etage og fortæller om D Studio, som nu er en realitet. Grundtanken har fra starten været at skabe en "design-destination", hvor private og professionelle kan ankomme med et ønske eller et behov og blive guidet i retning af den helt rigtige løsning. Til at sikre den optimale kunderejse tog man fat i Design Group Italia og deres islandske chefdesigner Sigurdur Thorsteinsson, som er en kapacitet inden for oplevelsesdesign og blandt andet har lavet prisbelønnet arbejde for Blue Lagoon Iceland. Sigurdur Thorsteinsson fik til opgave at udvikle D Studios overordnede designplan, og resultatet er et oplevelsescenter, som kombinerer de fysiske produkter med digitale interaktioner, og som både omfatter Kuglegårdens nordre hovedfløj og den tilstødende sidefløj, hvor Louis Poulsen siden 2019 har haft hovedsæde med showroom og designafdeling.

"D Studio er en prototype for, om det kan lade sig gøre at skabe en platform, hvor seks forskellige designbrands kan fremstå hver for sig og samtidig indgå i en fælles fortælling på tværs af etager og bygninger," siger David Obel Rosenkvist, Chief Commercial & Creative Officer hos Louis Poulsen. "Design Holdings tanke med at købe lige netop de her virksomheder har hele tiden været at lave en enhed, en form for design hub, hvor de seks brands kan have deres individuelle identiteter med hver deres mangeårige designarv – men hvor de også bliver kurateret sammen for at se, hvad det er for en historie, de kan fortælle samlet set. Det er sådan en lidt abstrakt tanke, indtil den fysisk manifesterer sig i en lokation, og det er nu dét, der er sket her på Kuglegården," siger David Obel Rosenkvist og tilføjer, at D Studio til efteråret åbner i Milano og New York, hvorefter Shanghai og flere andre lokationer er på tegnebrættet.

En hovedstad i designverdenen

Kuglegården er den perfekte ramme om D Studio Copenhagen, ifølge både Kim Puggaard og David Obel Rosenkvist, og det er der flere årsager til.

"Et meget vigtigt parameter er beliggenheden 5-10 minutter fra Kongens Nytorv, som ligesom er blevet et pejlemærke i København for den professionelle indretningsverden," siger Kim Puggaard og forklarer, at hvor det førhen var Bella Center og senere Nordhavn, der var udgangspunktet, er det nu i stigende grad området omkring Kongens Nytorv, som er epicentret for designbranchen – og med åbningen af Inderhavnsbroen mellem Holmen og Nyhavn er det både en nem, hurtig og smuk tur for fodgængere og cyklister at komme fra Kongens Nytorv til Kuglegården.

"Beliggenheden er også vigtig for os i forhold til den årlige event, der hedder 3daysofdesign, som efterhånden er blevet et større tilløbsstykke med især professionelle besøgende fra hele verden," siger Kim Puggaard, "Jeg kan ikke huske, hvor mange der udstiller, men det er godt nok mange, og det er jo lige fra Rentemestervej i Nordvest til Amager og Solrød, og hvis man kommer udefra og gerne vil nå at se en masse og også se København, så starter man jo typisk i centrum og bevæger sig ud derfra. Og så vil der jo være nogle ting, man ikke når at se. Der er det vigtigt for os at være en destination, som er med på listen, og det er jeg ikke i tvivl om, at vi vil være her. Og så har vi jo altså en indergård af dimensioner, hvor vi har mulighed for at lave nogle inspirerende events og arrangementer," siger Kim med henvisning til det rektangulære gårdrum mellem hovedfløjene og sidefløjene. Flåden brugte oprindeligt det store gårdrum til opbevaring af kanonkugler, og siden er Kuglegården blevet en fællesbetegnelse for hele det gamle militæranlæg.

Til 3daysofdesign 2020, opførte Louis Poulsen et farverigt lysshow på Kuglegården. Foto: Christoffer Askman, vnr.tv.Til 3daysofdesign 2020, opførte Louis Poulsen et farverigt lysshow på Kuglegården. Foto: Christoffer Askman, vnr.tv.

Netop nærmiljøet var en anden væsentlig årsag til valget af Kuglegården. David Obel Rosenkvist fremhæver Papirøen, som er hastigt på vej til at blive en helt ny bydel med interessant arkitektur, havnepromenade, et vandkulturhus, hotel, madhal, boliger, kulturtilbud og rekreative aktiviteter. I forvejen byder Holmen på et enestående miks af restauranter, food courts, forretninger, kreative uddannelser og arbejdspladser – alt sammen omgivet af vand og Forsvarets historiske bygninger. Og ikke mindst er Holmen hjemsted for Operaen, hvor den kommende Operaparken forventes at tiltrække både københavnere og turister, som midt i bylivet kan nyde et grønt pusterum med små søer og plæner, træer og stier, biodiversitet og væksthus med café.

Rammerne giver en ekstra dimension

"Jeg må ærligt indrømme, at jeg var lidt forundret, da Louis Poulsen flyttede fra Gammel Strand og herud," siger Kim Puggaard, "Men jeg må så også sige, at Holmen jo virkelig er blomstret op efter at have været lukket militærområde siden 1700-tallet, og især efter åbningen af Inderhavnsbroen er der for alvor kommet liv herude, og mig bekendt har Louis Poulsen flere besøgende nu, end da de lå inde ved Gammel Strand." 

"Det er rigtigt," supplerer David Obel Rosenkvist, "Og vi var da også nervøse for, om kunderne ville finde herud, og hvordan vores medarbejdere ville opleve det, men al tvivl blev manet i jorden fra dag et. Medarbejdertilfredsheden er kæmpestor, og selvom vi har færre kvadratmeter her, føles det større, fordi det er bedre udnyttet – vi har fået bedre arbejdspladsforhold, bedre møderum og bedre showroom. Og ikke mindst har vi fået vores eget hus. Det havde vi faktisk også på Gammel Strand, men det var der ikke ret mange, der opdagede. Vi havde fem etager, men de fleste så kun butikken i stueetagen. Her på Kuglegården har vi en selvstændig bygning, som vi kan bruge i vores grafik og identitet. Det var i øvrigt også en vigtig faktor, da der skulle findes lokation til D Studio; at det også skulle kunne være en destination i sig selv."

Kim Puggaard påpeger, at mange af D Studios professionelle kunder har en interesse i arkitektur, så det giver lige en ekstra dimension at kunne invitere indenfor i en fredet bygning fra 1741, hvor rustikke og velbevarede bjælker og mursten udgør en fin kontrast til det moderne design, der nu fylder de 2.760 kvadratmeter, som engang var pakket med våben og ammunition til flådens skibe. At Kuglegården i sin tid blev opført som lagerbygninger betyder, at der – undtagen i stueetagen – er begrænset loftshøjde samt relativt små vinduer i de tykke ydermure. Men hvad der umiddelbart kunne ligne minusser, har vist sig at være et stort plus for Kim Puggaard og hans kolleger.

"Ud over et fantastisk indeklima har bygningen givet os en helt ny mulighed for at vise kunderne, hvordan hver enkelt lampe lyser, både i forhold til stemning og lyseffekt. Vores gamle showroom var ét stort lyshav, hvor det hele flød sammen, men her kan hver eneste lampe komme til sin ret. Det er faktisk ret unikt, og henne i vores tekniske afdeling kan vi lave præcis den lyssætning, du som kunde har en forestilling om. Vi kan simpelthen vise dig, hvordan dén lampe med dét lys vil komme til at se ud i virkeligheden. Det betyder, at vi kan tilføje en rådgivende dimension til vores showroom, fordi vi nu er i stand til at gøre det visuelt og konkret. Det bliver ikke et spørgsmål om smag og overbevisning, men om fakta og tydelige forskelle," siger Kim Puggaard og slutter: "Vi vil gerne bevæge os fra 'lampe som produkt' til 'belysning som oplevelse', og det har vi de optimale betingelser for her i D Studio, der jo netop er tænkt som et oplevelsescenter, hvor man virkelig ser design og får forklaringen. Jeg er helt sikker på, at det kommer til at give genlyd og glæde – både for de besøgende og for os, der er så heldige at arbejde her."