"Valget af hovedsæde er en strategisk beslutning ..."

Dato14. marts 2020
Type
  • Artikler
  • Lejernyt
Dato14. marts 2020
Type
  • Artikler
  • Lejernyt

I takt med, at restaureringen af Kuglegården støt og roligt skrider frem, kan nye lejere flytte ind i de historiske bygninger på Holmen og give nyt liv til den gamle flådebase. Senest har den danske softwaresucces Planday overtaget den ene af de to hovedfløje – et lejemål på intet mindre end 2.400 kvadratmeter. "Valget af hovedsæde er en strategisk beslutning, der manifesterer, at Planday er en veletableret virksomhed med højt til loftet," siger Flemming Rasmussen, Director of Brand and Creative, der her sammen med People Operations Coordinator Rikke Bæk Pedersen sætter lidt flere ord på beslutningen.

Siden tanken om et cloudbaseret vagtplansystem blev luftet første gang på en bar i København i 2004, er idéen i den grad blevet ført ud i erhvervslivet. Flere end 300.000 medarbejdere i tusinder af virksomheder over hele verden bruger nu Plandays onlinesystem til vagtplanlægning og intern kommunikation. Planday har valgt den ene af Kuglegårdens to hovedfløje som base for fremtiden, og 1. februar i år flyttede Rikke Bæk Pedersen, Flemming Rasmussen og deres 120 kolleger ind i de historiske rammer på Holmen, hvor Planday har overtaget lejemålet for hele bygningen og således råder over 2.300 kvadratmeter.

Én kollega sagde ”Man har ikke lyst til at tage hjem fra arbejde”, så vi føler at vi har truffet den helt rette beslutning at flytte hertil – og det er vigtigt i forhold til fastholdelse og rekruttering, for der er rift om talenterne her i byen.Rikke Bæk Pedersen, Planday

"Det er selvfølgelig meget plads lige her og nu, men det er smart indrettet på den måde, at vi kan lukke sektioner af og leje dele ud i en periode – og så er der stadig god plads til at vokse for os selv. Den fleksibilitet fandt vi ingen andre steder," siger Rikke Bæk Pedersen, People Operations Coordinator, og fortsætter: "Bygningen var totalt skrabet, da vi så den første gang, så vi har været med fra starten og fået mulighed for at påvirke indretningen. Samarbejdet med Byggeselskabet har været tæt og fungeret super godt. Vi har ikke prøvet at skulle indrette 2.300 kvadratmeter før, og har fået god rådgivning af Lars og Jesper. Vores virksomheder matcher nok meget godt, vi er begge uhøjtidelige og går op i den høje kvalitet.

Vi har inddraget de forskellige teams og holdt workshops om deres behov og ønsker. Hvad er der brug for af rum og mødelokaler? Hvad kan vi gøre for at få folk væk fra deres skriveborde? Hvordan kan vi indtænke arbejdsdagens flow? Det har været en virkelig lærerig proces. Folk er rigtig glade for at vi er flyttet til Kuglegården, og synes, det er fedt at komme på arbejde. Én kollega sagde ”Man har ikke lyst til at tage hjem fra arbejde”, så vi føler at vi har truffet den helt rette beslutning at flytte hertil – og det er vigtigt i forhold til fastholdelse og rekruttering, for der er rift om talenterne her i byen."

En manifestation af brandet

Flemming Rasmussen er Director of Brand and Creative hos Planday, og for ham er signalværdien ikke til at tage fejl af.

"Bygningen er en manifestation af, hvad vores brand står for. Valget af hovedsæde er en strategisk beslutning, der skal gøre det klart for alle, at Planday er en veletableret virksomhed med højt til loftet. Vi har en uhøjtidelig kultur, og med Kuglegården som hovedsæde manifesteres vores brand og ambitioner for virksomheden," siger Flemming Rasmussen og fortsætter: "Vores CEO var solgt med det samme, han så bygningen, og bestyrelsen kunne også se potentialet. Når man gerne vil bo midt i København og kunne mærke byens energi, så kan man let komme til at forsvinde i mængden af kontorbygninger. Her har vi fået en fysisk tilstedeværelse uden lige, og der er slet ingen tvivl om, at rammerne gør det muligt for os at lave flere partner- og kundeevents, der ikke kun handler om vores produkt, men som kan etablere Planday som thought leaders i den danske tech-branche."

Kanonerne er kørt i stilling

Flemming og Rikke er langtfra alene om at have en tydelig tro på fremtiden. De seneste fem år har forskellige investorer puttet mere end 350 millioner kroner i Planday med henblik på at skrue op for de internationale ambitioner og udvikle produktet, så virksomheden kan ekspandere til nye markeder i Europa og Nordamerika. Og med Kuglegården som base er kanonerne nu kørt i stilling. 

"Det her sted hjælper os til at fastholde og tiltrække de allerbedste folk," siger Rikke og suppleres af Flemming: "Og så er det jo bare vigtigt med et solidt fundament. Selvom vi har kontorer mange andre steder i verden, er vi jo en dansk virksomhed, så vores moderskib skulle have et dansk islæt, og det har vi virkelig fået med den spændende historie der ligger bag vores hovedsæde. Kuglegården blev jo bygget til den danske flåde i 1741. Nu er det hele så ved at blive restaureret, og der er mange spændende ting i gang herude. Og rigtig gode naboer. Vi glæder os meget til at være en del af dette i fremtiden."

OM EJENDOMMEN

Læs mere om Kuglegården

Relaterede artikler

Dato12. februar 2020
Type
  • Artikler
  • Lejernyt
"Det handler i bund og grund om fleksibilitet."
Dato07. februar 2020
Type
  • Artikler
Bryggergården anden del
Bryggergården ca 1950. Fotograf: ukendt