Galleri
Fuldskærm

"Næstefter Forsvaret, er vi dem der har været på Holmen længst."


Skoleskibet Georg Stage er netop mønstret og forberedelserne til forårstogtet er gået i gang. På Holmen i København sidder direktør Asser Amdisen og glæder sig over, at den sejlivede institution efter 138 år stadig kan tilbyde unge mennesker en enestående uddannelsesmulighed. "99 procent af vores elever kommer i arbejde," siger Asser Amdisen med slet skjult stolthed. Lige så stolte er Byggeselskab Mogens de Linde over at lægge lokaler til den administrative del af Georg Stage. Vi har taget en snak med direktøren om skoleskibets fortid og fremtid.

Georg Stage dør af tuberkulose i 1880. Han er kun 23 år og søn af Thea og Frederik Stage, en af tidens største skibsredere. Forældrene opretter stiftelsen Georg Stages Minde i 1882 og søsætter et ambitiøst projekt i form af en tre-mastet fuldrigger, der skal fungere som skoleskib og uddanne dygtige søfolk til handelsflåden, hvor der er et stort behov for kvalificeret arbejdskraft.

Og sådan er det stadig – ifølge stiftelsens direktør Asser Amdisen: "Den danske handelsflåde efterspørger i stor stil dygtige skibsassistenter, og jeg vil påstå, at Georg Stage er verdens bedste søfartsskole. Vi uddanner årligt 60-120 vidt forskellige unge mænd og kvinder, som alle har valgt at se verden på en anden måde. Vi har 12-tals studerende, og vi har også nogle unge mennesker der ikke har fundet sig til rette i det traditionelle uddannelsessystem, men her kan vi tilbyde dem en uddannelsesmulighed ud over det sædvanlige. Vi får fire gange så mange ansøgninger, som vi har plads til, og 99 procent af vores elever kommer i arbejde. Det var altså ikke noget dårligt initiativ af den gode Frederik Stage," siger Asser Amdisen, uddannet historiker, tidligere højskoleforstander og siden 2012 direktør for stiftelsen bag verdens første civile sejlende søfartsskole.

Foto: Direktør Asser Amdisen. Kilde: Byggeselskab Mogens de Linde

Georg Stage omdøbes til Joseph Conrad

Stiftelsens første skoleskib bliver født på det legendariske og for længst lukkede B&W på Holmen. Fra sommeren 1882 sejler Georg Stage ud med 80 nye elever hvert år indtil 1934, hvor stiftelsen får et større og mere rummeligt skib, som er bedre dimensioneret til højden på mennesker i det 20. århundrede. Det gamle skib bliver solgt og brugt som privat yacht, før det finder sin endelige havn i Mystic, Connecticut, hvor det i dag – under navnet Joseph Conrad – er en aktiv del af byens søfartsmuseum. Joseph Conrad er en af verdenshistoriens mest betydningsfulde engelsksprogede forfattere. Han debuterer i 1895 efter 16 år i den britiske handelsflåde. I encyklopædien Den Store Danske skriver Gyldendal, at "Hans tidlige romaner er eventyrlige, men realistiske søfortællinger, der kredser om forholdet mellem balance og kaos, orden og anarki." Og således er det vel meget passende, at netop Joseph Conrad lægger navn til det tidligere skoleskib.

En uddannelsesinstitution i verdensklasse

Galionsfiguren, som forestiller den unge Georg Stage, blev afmonteret før salget og sidder i dag på forstævnen af det skoleskib, som nu har sejlet hvert år siden 1934 – bortset fra årene under anden verdenskrig, hvor risikoen for miner var for stor. Det netop påbegyndte forårstogt varer 20 uger, og skibets 63 elever samt 10 besætningsmedlemmer kommer blandt andet omkring Oslo, Dundee og Southampton. Undervejs kan de glæde sig over at være ombord på en uddannelsesinstitution i absolut verdensklasse. Skoleskibet blev gennemrenoveret på Assens Skibsværft for et par år siden, hvor 25 værftsarbejdere brugte ni måneder på at give den godt slidte fuldrigger den helt store tur. Flere hundrede kvadratmeter af stålskroget blev skiftet, ligesom skibet blandt andet fik nye gulve, nye dæksplanker, nye koøjer, ny lak i op til 10 lag, nye kamre til besætningen, nyt industrikøkken i kabyssen og den nyeste teknik i styrhuset, så eleverne lærer at navigere på et topmoderne skib.

 

Fotos: Skoleskibet Georg Stage. Kilde: georgstage.dk

"Et skoleskib bliver jo i den grad brugt, og det trængte gevaldigt til en istandsættelse," siger Asser Amdisen og vurderer, at fuldriggeren fra 1934 nu kan sejle mindst 50 år mere. "Og det håber jeg, at diverse kommende regeringer vil være med til at sikre, for der er brug for Georg Stage – både i samfundet og på arbejdsmarkedet," fastslår direktøren og forklarer, at 2/3 af skoleskibets drift er finansieret af staten, mens resten af den SU-berettigede uddannelse betales af legater, sponsorer og eleverne selv.

Holmen er og bliver hjemstavnen

Georg Stage har altid haft hjemme på Holmen – fra det første skoleskib forlod værftet i 1882 til i dag, hvor skibet fortsat har kajplads på Nyholm. De første mange år havde man ikke noget kontor på land, men efter anden verdenskrig blev kravene til uddannelsesinstitutioner højere, og i dag nærmer stiftelsen sig 10 medarbejdere i de historiske rammer på Quintus Bastion på Krudtløbsvej, hvor Byggeselskab Mogens de Linde huser Asser Amdisen og hans kolleger.

Foto: Georg Stage på Nyholm marts 2020. Kilde: Byggeselskab Mogens de Linde

"Her føler vi virkelig, at vi er tæt på dét, vi laver," siger Asser Amdisen og uddyber: "Vi har vandet, vi har den friske luft, vi har nogle smukke og velbevarede, historiske lokaler. Og så har vi jo skibet liggende lige herovre, når det ikke er på togt. Så vi er meget glade for at være her, samarbejdet med Byggeselskabet fungerer virkelig og vi har gode naboer. Det er det helt rigtige sted for Georg Stage at bo."

 

Fotos: Georg Stages kontor på Krudtløbsvej, Quintus Bastion. Kilde: Byggeselskab Mogens de Linde