Galleri
Fuldskærm

Aarhus firma gentænker pop-uppen


Sleeknote vil hellere afvise en kunde end gå på kompromis med visionen. Det har betydet farvel til store kunder, men ejerne tror på, at virksomheden kommer længst med den gode opførsel.

Du kender dem godt, de der pop-ups. Reklamer, der overtager hele skærmen med et budskab om noget, du ikke har brug for, og de blinker og larmer, mens du febrilsk leder efter det lille kryds, der kan fjerne boksen, så du kan komme videre med dit egentlige formål. Lyder det bekendt? Sleeknote er sat i verden for at skabe pop-ups, der rent faktisk giver hjemmesidens besøgende en bedre oplevelse. Kommer en kunde og vil have en pop-up, der overtager hele skærmen, så siger direktøren nej. Vi mistede vores største kunde sidste år, fordi de netop ønskede noget, der gik mod vores vision. Det blev diskuteret i ledelsesgruppen, men vi var enige om, at det var en elendig feature, de efterspurgte. Personligt ville vi alle hade at komme ind på en side med sådan en pop-up, så vi sagde nej, selvom det gjorde ondt,« forklarer Mogens Møller, der er direktør i Sleeknote.

Vejen til kunderne

Virksomheden blev etableret i 2014. Hjørnestenen i forretningen er at skabe indhold, der ikke skræmmer brugerne væk, og der vil direktøren ikke gå på kompromis, selvom det koster kunder.

 

Mogens Møller er direktør i Sleeknote, der har til huse i et stort kontor i Aarhus Nord.

Vi vil ikke løbe efter de samme løsninger, som vores konkurrenter, hvis det betyder, at vi skal gå på kompromis med vores vision. Vi overvejer nøje, hvad vi vil udvikle og ikke mindst, hvad vi ikke vil udvikle,« siger Mogens Møller. Kundelisten rummer blandt andet B&O og teleselskabet 3. Sleeknote har omkring 1.200 kunder fordelt på 42 lande, selskabet står dog stærkest i Skandinavien, men målet er at blive førende globalt set. Det er ikke teknisk svært at lave en pop-up. Udfordringen består i at gøre det på en lækker og intelligent måde, der giver brugeren en god oplevelse,« siger Mogens Møller. En løsning er at lave X-et til at fjerne pop-uppen stor og nem at finde. Det ekstra vindue forsvinder ikke nødvendigvis helt, men lægger sig i stedet i en barre nederst på siden, så den besøgende kan trække den op, hvis de får behov for det. Det kan eksempelvis være en pop-up, der giver adgang til ti procent rabat på siden, mod at brugeren tilmelder sig et nyhedsbrev eller en pop-up, som guider og hjælper den besøgende med at finde det helt rigtige produkt. Sleeknote hjælper typisk virksomheder i forbindelse med kampagner, særlige events eller når en virksomhed har brug for nye abonnementer til deres nyhedsbrev.

Fokuserede medarbejdere

Sleeknote har 25 medarbejdere, der holder til i Aarhus Nord. Virksomheden flyttede for 2 år siden ud af deres gamle lokaler, hvor medarbejderstaben måtte tage til takke med 90 kvadratmeter. I det nye lejemål hos Byggeselskab Mogens de Linde råder Sleeknote over 320 kvadratmeter fordelt over to etager. Førstesalen byder på mødelokaler og kontorer, hvor de ansatte er fordelt i teams. I stueplanet er der sofaområde og videostudie. Vi har bevidst fravalgt et stort fælles kontor, da vi vægter fordybelsen i arbejdet højt. Det er en del af virksomhedens kultur,« fortæller Mogens Møller. Det betyder, at der er fuldstændig arbejdsro i timerne indtil middag. Her sidder medarbejderne på deres kontorer og arbejder målrettet med opgaver, der retter sig mod kunderne. Efter frokosten er det tid til at løsne op, holde møder, og der bliver tændt for musikken. Jeg har selv oplevet, at en dag forsvinder, og jeg ikke synes, jeg får lavet noget, fordi der hele tiden er afbrydelser. Hvis mine medarbejdere giver den gas hele formiddagen og kan arbejde uforstyrret, så tror jeg på, de får produceret mere koncentreret og fokuseret arbejde end 90 procent af andre kontoransatte gør på en hel dag,« siger Mogens Møller.

 

Sleeknotes hovedsæde strækker sig over 320 kvadratmeter. Førstesalen byder på mødelokaler og kontorer, hvor de ansatte er fordelt i teams. I stueplanet er er der sofaområde og videostudie. Vi har bevidst fravalgt et stort fælles kontor, da vi vægter fordybelsen i arbejdet højt. Det er en del af virksomhedens kultur,« fortæller Mogens Møller.

Bedre service

Mens selve pop-uppen er enkel at fremstille ser det helt anderledes ud med systemerne bag, og det er her, at Sleeknote skiller sig ud. Når vi handler online, vil vi dybest set gerne have den samme behandling og service, som i en fysisk butik. En pop-up kan give os den nødvendige hjælp, så vi ikke behøver at lede efter de oplysninger, vi skal bruge for at vælge den rette vare,« siger direktøren. Søger du eksempelvis efter en ny vaskemaskine, så kan pop-uppen lede dig direkte hen til en guide på sitet, hvor du kan få hjælp til at vælge det rigtige produkt. Udover selve boksen har Sleeknote også et omfattende analysesystem, der måler på effekten af de kampagner, der føres hos kunderne. Det giver indsigt i kundernes adfærd og kan igen bruges til at forbedre udbyttet for Sleeknotes kunder.

 

FAKTA

  • Sleeknote har 25 ansatte.
  • Hovedsædet er placeret i Aarhus Nord, hvor virksomheden har lejet 320 kvadratmeter af Byggeselskab Mogens de Linde.
  • Virksomheden er ledet af Mogens Møller, der også er medstifter af virksomheden. De fem oprindelige stiftere er alle en del af den daglige ledelse.