Galleri
Fuldskærm

Innovation driver forretningen frem


Mennesker driver teknologi, teknologi driver innovation, innovation driver forretning.
Manglende innovation dræber virksomheder. Bare spørg Fætter BR eller en anden af de tidligere så stærke brands, der nu er døde. Kunderne flytter sig, nye behov dukker op, og virksomhederne bliver nødt til at flytte sig med dem. Det har mange virksomhedsledere også forstået, men alligevel går det galt, fordi de ikke har forstået, hvor store forandringer, vi taler om.

I disse år giver digital innovation og teknologivirksomhederne mulighed for at omdanne forretningen. Men det er vigtigt, at virksomhederne forstår, at vi ikke taler om et digitalt projekt her, men om en grundlæggende forretningsomlægning. Hos det digitale konsulenthus Pentia rådgiver man virksomhederne om transformation og hjælper dem med at implementere de digitale tiltag.

»Det digitale univers spiller en central rolle i innovationsprojekter i dag. Teknologi har altid været driver for ny innovation, og i dag spiller automation, kunstig intelligens og brugeroplevelser, der går på tværs af kanaler en afgørende rolle for de virksomheder, der ønsker at transformere sig mod en mere digital verden,« forklarer Christian Ruud, der er CCO og partner hos konsulenthuset Pentia, der hjælper virksomheder med at udnytte de digitale muligheder i forretningsøjemed.

Husk kunderne

 

Der er mange, der har brændt fingrene på at forsøge at gøre alting på en gang. Du kan ikke gå direkte over til en digital model. Store forandringer kræver tid, siger Christian Ruud, der er CCO og partner hos konsulenthuset Pentia.

Det er nemt at beslutte, at en virksomhed skal omfavne de digitale muligheder. Udfordringen består i at få det til at lykkedes ude i virksomhederne.

Tager du et kig i direktørens skuffe med forliste initiativer, ligger der ofte let støvede strategirapporter som både omhandler innovations- og IT-projekter. De er typisk udviklet af konsulenter med ringe forståelse for den digitale dimension af innovationen. Prisen var høj, planen ambitiøs, men de fine ord er bare ikke meget værd, hvis der ikke er en klar plan for, hvordan de omsættes til handling i virksomheden.

»Der er mange, der har brændt fingrene på at forsøge at gøre alting på en gang. Du kan ikke gå direkte over til en digital model. Store forandringer kræver tid,« siger Christian Ruud.

Pentias tilgang til digital innovation består i at fokusere på specifikke initiativer, og konsulenthuset sørger for at følge processen helt til dørs, så virksomheden ender ud med et produkt med en værdi for kunderne, fremfor en lang rapport med flotte ord, der sjældent bliver til mere end ord på et papir.

Den typiske opgave består af en konkret udfordring, som skal gentænkes med et digitalt innovativt mindset. Pentia sætter rammerne for den digitale udvikling og sørger for, at virksomhederne rent faktisk kommer helt i mål med det digitale initiativ.
Det helt essentielle i den digitale innovation er at se på vores kunder ønsker og behov. Ifølge Christian Ruud går det netop galt, når virksomheder forsøger at tage ny teknologi til sig uden at have et klart formål. Man går digitalt, fordi konkurrenterne gør det, eller fordi det er smart. Men innovation og udvikling skal altid tage udgangspunkt i kunderne.

Fra strategi til realisering

 

Pentia har konstrueret et forløb i form af kickstarteren, som består af en innovations-workshop efterfulgt af et designsprint, der afhjælper en konkret problemstilling, fortæller Christina Dencker Kjærgaard, Pentias direktør i Aarhus.

Pentias direktør i Aarhus, Christina Dencker Kjærgaard, fremhæver et eksempel fra Pentias verden, LM Wind Power, hvor Pentia har været med til at opfinde en ny måde at kommunikere virksomhedens sustainability-program. Med skiftet er virksomheden gået fra tekstunge PDF-dokumenter til en digital oplevelse, der engagerer modtageren mod CO2 reducerende tiltag gennem inspirerende fortællinger og gamification.

Samarbejdet er foregået via Pentias Innovations-kickstarter – et hurtigt, intensivt forløb, der sørger for, at kunden i løbet af få uger kommer fra idé til et koncept, der kan testes på stakeholders.

»Vores erfaring er, at det er svært og ressourcekrævende for organisationen at komme i gang med et digitalt projekt. Derfor har vi konstrueret et forløb i form af kickstarteren, som består af en innovations-workshop efterfulgt af et designsprint, der afhjælper en konkret problemstilling,« uddyber Christina Dencker Kjærgaard.

Pentias metodiske tilgang sikrer, at kunderne nemt kan navigere rundt i nye teknologiske muligheder.

»I disse år er det farligere at gøre ingenting, end det er at tænke stort. På ledelsesgangen bliver man nødt til at kigge hinanden dybt i øjnene, sætte klare mål og så turde gå transformationen vej – også selv om man gør det trinvist og justerer undervejs,« slutter Christian Ruud.

OM PENTIA

Pentia er et uafhængigt digitalt konsulenthus fyldt med nytænkende strateger, designere og udviklere. Vi leverer kompetent rådgivning og rigtige løsninger, der gør en forskel i din forretning.

100 dedikerede mennesker fordelt på kontorer i København, Aarhus og Malmø står klar til at hjælpe med strategisk rådgivning, customer experience, digital implementering, dataintegration og kundeindsigt. Sammen sørger vi for, at vores kunder er foran i den omskiftelige digitale virkelighed.